Gästblogg av "Spanglan"



Nu börjar säkert många undra över varför en gammal avdankad fotbollspelare skriver i en bandyblogg, och som svar på det kan jag bara säga: -"jag har inte en aning men jag känner mig hedrad :-)".  Idag (alla hjärtans dag) så tog jag bilen ca: 2 mil norrut till Sollentunavallen för att se min blott andra Kis-match för året, förutsättningarna kunde inta vara bättre, sol och minus en grad. Efter att ha pratat med en för dagen nervös lagkapten (han blir det för han vet att jag kräver mål) så hade jag stora förhoppningar på matchen. Väl på arenan så fick jag äntligen en alldeles egen Kis-mössa :-) (tack Bissen) och sällskap på läktaren av en bandykunnig Karla. Måste faktiskt erkänna att det är inte många i laget jag känner igen eftersom det är ett ungt lag (några undantag förståss) men jag fick god hjälp av Karla som berättade vem som gjorde vad. 
 
När matchen startade så trodde nog alla Köpingssupportrar (5 tror jag) att Kis tog ledningen med 1-0 efter bara 33 sekunder då Bissen kom till skott strax innanför straffområdet till höger och Kvist (tror jag) rakade i returen, men tydligen så tyckte domaren att det var spark. Istället för mål där så fick vi se ett betydligt mer taggat Helenelund försöka störa Kis genom att tokköra utan direkta linjer i sitt spel (varjefall uppfattade mitt otränade öga det så) Helenelund tar oxå ledningen med både 1 och 2-0 på vad jag skulle beskriva det som två mindre lyckade försvarsingripanden. Men sen så började Kis att jobba sig in i matchen och reducerade och kvitterade. Kommer faktiskt inte ihåg vem som gjorde vilket mål men jag vet att Bissen gjorde ett av dom fulast målen jag nånsin sett en fjösare som tog sig igenom en massa spelare och av någon anledning letade sig in. Måste vara säsongens fulaste mål!!!!!!  Efter 2-2 så tar Kis över matchen och gör mål lite när dom vill. Martin har tagit tag i försvaret och det känns ganska tryggt att stå på läktaren. Kis tar följaktligen ledningen med 3-2 tror att det var Kvist som gjorde dagens andra "fula" mål när han föser upp en hörnretur i nättaket. Sedan kommer ett helt onödigt kvitteringsmål från Helenelund, men direkt efter avslag så kommer dagens snyggaste mål när Kis i sann gammal ryssanda sågar sig igenom med fart och snygga passningar och gör 4-3 riktigt ögongodis för oss på läktaren. Resten av halvleken kantras av utvisningar och ett odisciplinerat och frustrerat Helenelund. Stämningen på läktaren börjar så smått bli sämre och Helenelunds klack (2 pers) försöker psyka Kisspelarna genom att skrika :- "Är ni från en annan del av Köping era djävlar.........." Jag och Karla är inne i en djup diskussion i slutet av halvleken så jag uppmärksammade inte så mycket detaljer i spelet. Men båda lagen gjorde varsitt mål och Kisledningen i paus 5-4 borde nog varit större tycker jag.
 
I halvtidsvilan fick jag följa med Karla som bjöd på en kopp kaffe från Kis omklädningsrum och vi fortsatte vår intressanta diskussion om föreningars ekonomi (jodå vi var riktigt djupa). När sen andra halvlek började så hade Helenelund 3 man utvisade och Kis gjorde 1 mål under den tiden. Resten av matchen blev en lång transportsträcka mot slutet. Kis kontrollerar spelet totalt men några incidenter är värda att nämnas bland annat ett mål av en nybliven favorit hos mig Sömsta som efter en Helenelundshörna får bollen av Bissen och slalomåker med Anja Pärssonkraft genom hela Helenelundslaget och sätter bollen säkert i nätmaskorna, fantastiskt att se en så orädd och kompromisslös spelare tycker jag......En annan sak att nämna från andra halvleken är att Sömsta jobbar till sig en straff på nästan samma vis som på målet, Bissen sätter straffen ( jag tycker Björkdahl borde slagit den :-)). Kis vinner matchen till slut med 8-5 efter vad jag tycker en godkänd match av samtliga spelare eller som Svensson den äldre sa: "som en dag på jobbet".
 
Jag tänkte ta upp en gammal tradition som " Bärsingen" hade när jag spelade genom att dela ut bollar till dom tre spelare som jag tyckte höjde sig över mängden.
 
3 Bollar: Sömsta- Har en köttaspelstil som jag gillar.
 
2 Bollar: Bissen- Inte bara för vi är kompisar, gubben gör ju 3 mål :-)
 
1 Boll: Martin- en ny spelare för mig som imponerar i sitt spel.
 
Målskyttar och övrig statistik har jag inte helt koll på..............
 
 
Jag har till slut några tankar jag skulle vilja dela med mig av:
 
- Varför skjuter mannen utan skott (Bissen) hörnor ;-)
 
- Björkdahl och Svensson måste raka sig......
 
- Kvist verkar vara en mästare på returer.
 
- Någon materialare måste hjälpa målvakten med hjälmen, den åkte av ett par gånger idag :-)
 
 
Jag vill tillslut tacka för ordet och önska det här unga (med några undantag!) gänget lycka till i framtiden och jag lovar att jag kommer och kollar så fort jag har chansen ( och Bissen kommer ihåg att berätta när ni spelar i Stockholm).
 
//Magnus "Spanglan" Andersson
 
Tillägg av matchfakta:

Helenelund - KIS 4-8 (4-5)

Målskyttar KIS: Bissen 3, Kvist 2, Sömsta, Wester Johan "Skanåker" Björkdahl

Kommentarer
Postat av: Publik

en liten notis... Jag tror minsan det var Wester som gjorde första målet som blev bortdömt.

2009-02-15 @ 00:39:01
Postat av: PSP

Det låter som en klockren analys av matchen. Jag var inte där men bättre än så kan det nog inte bli. Vad gör Spanglan nu för tiden?

2009-02-15 @ 10:02:14
Postat av: Anonym

Då har du inte sett(Bissens)skott på ett tag:)

Annars en mycket trevlig gästblogg!

2009-02-15 @ 21:28:34
Postat av: Spanglan

Som svar till PSP så jobbar jag med fotboll nu, men spelar inte längre, jag har istället börjat lira veteranhockey :-)

2009-02-16 @ 10:06:28
Postat av: Denk

Håller med om ett mycket trevligt inlägg av dig Spanglan. Måste dock ställa stora frågetecken kring fotot som smygit sig in. Leksandströja i en som vanligt folktom ejendals Arena, hur tänkte du när du bifogade det?

2009-02-16 @ 14:17:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0