SVT:s inslag från World Cup

Man kanske inte ska vara så hård mot dom lokala medierna när inte ens den "statliga" ger bandyn större utrymme än vad Sportspegeln gjorde ikväll. Ett reportage från bandyns fest nr.1, World Cup i Ljusdal (Edsbyn)....

* Inga matchbilder (räknar inte det som rullade i bakgrunden som en matchbild)
* Inga resultat i inslaget (att hon i studion var tvungen att berätta resultat kändes för mig påtvingat, för att dom kommit på att reportaget var dåligt)

Det enda som var intressant att rapportera om var avsaknaden av bandyhall i Ljusdal.
Visst, jag håller fullt ut med om att det är en döende sport vi sysslar med, och hallarna verkar vara det enda rätta för att rädda den, men hur ska man kunna marknadsföra en sport som inte får chansen att göra PR i tv eller tidningar?
Inslaget som gjordes var bra PR för alla som jobbar med (eller ska man säga mot) den sk. globala uppvärmningen.
"World Cup har alltid spelats vid denna tidpunkt på året, och det har alltid gått bra med vädret. Men titta hur det ser ut nu?! Går inte att få till en is i denna värme. Och allt detta pga alla bilar som sprutar ut avgaser och alla som inte sopsorterar......"  Ser framför mig en tjurig aktivistkärring som antagligen kommer till en slutsats att all sport är dåligt för miljön... *huga*

Är jag gnällig för att det gäller just min sport? Kanske. Antagligen känner alla varpaälskare likadant men nog är bandyn lite för stor i det lilla landet lagom (Sverige) för att inte få med en av sina höjdpunkter i en 45 minuter lång sportsändning....

Jaja, nu fick jag gnälla lite igen.... känner mig på bättringsvägen! =D

( För den som vill se liveresultat från World Cup...... www.bandybyn.se  )

/// #1

Kommentarer
Postat av: anders

2008-10-27 @ 09:25:42
Postat av: Anonym

I dagens mediasamhälle handlar det väldigt mycket om att marknadsföra sig själv ocg det man har att komma med. Då kan man fråga sig vad arrangörerna har gjort för att tv ska sända från cupen. Tv 4 skulle sända semifinalerna och finalen, men det sket sig pga vädret, tror att man eftersände senare på kvällen från Edsbyn. Svt brukar sända men i år ska dom sikta in sig på att sända mer från serie och slutspel, vilket jag tycker är roligare än att se dessa cuper. Men det är min subjektiva åsikt. All vi som tycker om bandy vill ju se mera av den varan. Jag tror att förbundet själv tillsammans med klubbarna måste agera om man vill ha ut sin sport i media. Här i Köping tex kan man ju höra med Västra mälardalens television om dom inte kan/vill direktsända någon match i vinter. Man direktsänder ju kommunfullmäktige så det borde väl gå. Annars finns ju det ny mediet sportplanket med sina webbsändningar. Att få derbyt mot Västanfors eller Tilberga direktsänt i vår lokala kanal kunde ju vara något. Å andra sidan vill man väl att folk ska komma ner till Krillan och titta. Men i det stora hela så handlar det om att marknadsföra bandyn i stan och då får väl kreativiteten flöda. Ni har ju startat den här bloggen. Jag kan tro att det ökar intresset. Man märker på besöksstatistiken på KIS hemsida att intresset ökar för varje säsong. Så man borde väl hänga på tåget nu när intresset verkar finnas. Vi ska i vinter försöka sända live på webben från hemmamatcherna. Vi gjorde det för ett par säsonger sedan och ska försöka nu igen. Många bäckar små....

2008-10-27 @ 09:59:07
Postat av: Bill Gates

Ska ni sända live eller ha en liveuppdatering? Avd. äpplen och päron...

2008-10-27 @ 17:13:38
Postat av: Per Svan-Pettersson

Liveuppdatering är det det handlar om. Det är det bästa vi kan åstadkomma.

2008-10-27 @ 17:41:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0