Den som inte kan fakta är ursäktad

Den uråldriga och pappersbaserade journalistiken hånar oss "cyberskrivande" lekmän rätt i ansiktet!
Att det kan bli ett och annat stavfel är nog inte hela världen. Jag tror att gemene man som läser, om det nu råkar vara Aftonbladet, BBL eller kompisens blogg, tar knappt notis till ett stavfel. Att någon använder sig av "fel" ord händer nog titt som tätt, både i riks-, lokal- och sk. kompismedia. Bryr sig folk om dem eller dom, medan eller medans? Inte jag!
Visst, ska erkänna att jag är en ordmärkande pajsare i mina bästa stunder, men detta endast för att retas med folk...
Jag förstår vad folk vill ha sagt, vad dom skriver och vad texten innehåller för fakta.

Så att hoppa på oss som råkar slinta lite på tangenterna när vi på fritiden sitter och knappar in lite text för allmänheten att beskåda och begrunda, det tycker jag är lågt. (inte som GlocalNet, men ändå)

Korrekt FAKTA är vad läsarna vill ha. Det är just precis det som vi, cyberskrivande lekmän, levererar...

Läsa vad som har hänt, vad man missade när man var tvungen att jobba, vem som gjorde vad, hur gick det till, se vem det är på bilden, tankarna före, tankarna efter, tankarna om nästa vecka etc. etc.
Här är vi outstanding mot den lokala pappersbaserade journalistiken!

Att stava fel när man skriver en artikel till en papperstidning måste vara omöjligt med hjälp av dagens avancerade ordbehandlingsprogram och en utbildning på journalisthögskolan. Att skriva fel verkar dessa utbildade journalister inte ha uppfunnit något program emot. Stava fel och folk förstår ändå vad man vill ha sagt, skriva fel och folk får fel uppfattning av vad som egentligen hände. Exempel. Konsentrationslägre kontra koncentrationsläger existerade aldrig! Hemska tanke om en sådan fruktansvärd händelse försvann ur historian bara för att någon skrev fel...

Om man har som jobb att bevaka, låt oss säga en sporthändelse t.ex. en bandymatch, så måste man väl ha gjort en research om båda lagen (vid lokalsport iallafall om laget med lokal anknytning). Då vet man t.ex. att nummer 11 i hemmalaget heter Benny Svensson och att hans bror spelar i samma lag med nummer 8 på ryggen. Så när man sitter och skriver sin text så har man grundfakta att luta sig mot. Rätt så enkelt i min mening! Så arbetar jag inom industrin. Först lär jag mig vad det är jag ska arbeta med, sen hur det skall göras och till sist utför jag arbetet.
Men så kanske inte "riktiga journalister" tänker, bara huvudsaken att någonting är ute...

Hur kan då en massa faktafel uppkomma?
Tar dom inte oss på allvar? Tar dom inte sitt jobb på allvar? Tryckfelsnisse?
Någonting är det som är fel om dom tror att vi (Tony, Zorro och Sportplanket m.fl.) slåss om mediautrymme. Det vi gör är att ge publiken någonting att läsa, det som dom saknar i BBL. Vi är inga konkurenter, inte på nåt vis. Snarare kollegor,  i en bransch som får för lite uppmärksamhet. Vi gör detta för att göra reklam för våra sporter, våra lag, oss själva, och kanske är vi även bröder i en kamp mot den lokala journalistiken.

Det är förmodligen smart och rätt tänkt av dom "riktiga journalisterna" att börja arbeta, för risken är stor att vi cyberskrivande lekmän snart konkurerar ut dom....


/// #1

Kommentarer
Postat av: #11

Va fan... Folk kommer ju tro att jag heter Benny snart! =)

2008-11-05 @ 20:37:10
Postat av: "skyttekungen"

Riktigt bra skrivet...



2008-11-05 @ 20:42:51
Postat av: Åskådare.

Benny Svensson!!! =)

TJA LA LA LA,



Hörs från läktaren!!!

2008-11-06 @ 09:37:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0